Čas
(k přelomu roků)
Plynutí
času si uvědomujeme zvláště na koncích a začátcích roků. Starozákonní kazatel (Kz 1) nám připomíná jakýsi věčný koloběh. Přelomy roků jsme
prožívali už loni, předloni, a tak dále, starší vícekrát, mladší méněkrát. Vše
tu už bylo, nic nového pod sluncem, čas probíhá v cyklech, střídají se roční
období, roky, svátky atd. Na druhé straně však nám změna kalendářního roku
připomeneme, že stárneme, že získáváme nové zkušenosti, že se na různé věci
umíme podívat s větším nadhledem, avšak na druhé straně tělesné schopnosti ubývají,
jsme pomalejší, těžkopádnější. A mění se svět, mění se lidská společnost. Střetává
se tak cyklické pojetí času, bez čehokoli nového, s pojetím lineárním, které
znamená směřování odněkud někam. Religionisté učí, že pro různá východní
náboženství je charakteristické pojetí cyklické, zatímco v křesťanství a
dalších abrahamovských náboženstvích (navzdory
zmíněné Kazatelově úvaze) převládá lineární směřování. Avšak otázce po tom, jaký čas je, by měla předcházet otázka
základnější, totiž, co vlastně čas
je. Lidské poznání se mění, víme toho o světě stále více. Už sama tato
skutečnost přitakává lineárnímu vnímání času. Každopádně však s vývojem poznání
se mění i představy o čase.
Čas je
jedním ze základních fyzikálních pojmů. Za zakladatele systematického budování
fyzikálního obrazu světa můžeme považovat Izáka Newtona. Čas v jeho fyzice je
absolutní; nezávisí na prostoru ani na hmotě. Od Newtonovy fyziky si mnozí
slibovali, že se pomocí ní vysvětlí všechny procesy na světě. Je to krásná,
ucelená teorie, jenže – ona nevysvětluje ani jednu z našich nejběžnějších
zkušeností, totiž že směr času nelze obrátit. Člověk se rodí, dospívá, stárne a
umírá. Rozpuštěný cukr zpět z kávy jednoduše nedostaneme. Z řízku už prasátko
nebude.
Představy o
čase výrazně změnila speciální a pak obecná teorie relativity. Podle první z
nich čas a prostor spolu souvisejí, fyzikální realitou je prostoročas. A obecná
teorie relativity učí, že struktura prostoročasu závisí na rozložení hmoty. Tedy
fyzikální čas, jehož zjednodušením je čas naší smyslové zkušenosti, našich
představ, je závislý na hmotě, je to pojem materiálního světa. Přitom věříme,
že Boží království sice do tohoto světa zasahuje, avšak vysoce jej přesahuje. Proto i biblický čas se do fyzikálního času,
do času našich běžných představ nevejde. Starozákoník
prof. M. Bič náš vnímaný čas přirovnávával k přímce s
jejím lineárním uspořádáním, kdežto onen Boží čas k rovině. Rovinu sice lze do
přímky promítnout, ale mnohé z její bohatost se při tom ztratí. A tak i ten čas naší zkušenosti je jen
jakýmsi průmětem onoho nesmírně bohatého Božího času.
Teoriím
relativity se ovšem nepodařilo z fyzikálního obrazu světa odstranit
determinismus, tedy představu, že v současnosti je vlastně skryta plná
informace o budoucnosti. Taková představa však nutně vede k určitému napětí
mezi vědou a vírou; to se někdy odstraňovalo pomocí teologicky těžko přijatelné
představy Boha jako hodináře, který svět stvořil, dal mu zákony, ale už do něho
nezasahuje, jindy – vhodněji – připomenutím či zdůrazněním neúplnosti a
otevřenosti našeho vědeckého poznání. Tomu dala za pravdu kvantová fyzika, když
do popisu světa vnesla náhodu. Minulost známe, budoucnost nikoli, a ani
teoreticky ji nelze předem spočítat. Nesymetrie mezi minulostí a budoucností se
odnepaměti promítá do přirozených jazyků tím, že budoucí čas není jakýmsi
protějškem času minulého, nýbrž se vyjadřuje zpravidla pomocí nějakého
pomocného slovesa vyjadřujícího vůli, chtění či poslání, nikoli tedy jistotu.
Naproti tomu stejný způsob popisu minulosti i budoucnosti je v esperantu,
umělém jazyce vzniklém na konci 19. století. Nesymetrie minulosti a budoucnosti
tehdy teprve začínala do vědeckého popisu světa pronikat.
Minulost
známe. Budoucnost nikoli. V duchu se ptáme, jaká že asi bude. Není o ní
rozhodnuto. Je otevřená. To nejdůležitější pro ni se ovšem už stalo před dvěma
tisíciletími: Neboť Bůh tak miloval svět,
že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něj věří, nezahynul, ale měl
věčný život. Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby
svět byl skrze něj spasen (J 3, 16.17). V Písmu nalézáme různé obrazy
budoucnosti. Některé jsou plné apokalyptických hrůz – byť s ujištěním, že Bůh
své skutečně věrné neopustí, jiné přinášejí utěšený obraz Božího míru. Součástí
Božího stvořitelského díla je otevřená budoucnost. Záleží i na nás, na našem
myšlení, jednání, modlitbách. Bůh nám dal svobodnou vůli, abychom se na Jeho
díle mohli podílet. Naší lidské logice se nepodaří spojit svobodnou vůli
člověka s Boží všemohoucností; konec konců, i sám pojem všemohoucnosti leží za
jejími hranicemi. Svobodu vůle si uvědomujeme a je na nás, abychom do této
svobody promítali víru, lásku a naději a užívali ji jako následovníci Kristovi,
ve prospěch dobra, aby se v nás setkávala časnost s věčností.
Čas běží.
Vyznáváme, že věříme v život věčný. Věčnost si většinou představujeme jako
jakýsi úběžník historie. Evangelista Jan ji spojuje s Kristem, když cituje Jeho
slova "Ptejte se na Písma; nebo vy
domníváte se v nich věčný život míti, a tať svědectví
vydávají o mně" (J 5,39). V Kristu, který je duchovně přítomen v
Církvi, se věčnost spojuje s časností a vstupuje do tohoto světa, v němž
prožíváme své pozemské životy. On říká :"Království Boží
nepřichází tak, abyste to mohli pozorovat, ani se nedá říci: `Hle, je tu´ nebo
`je tam´! Vždyť království Boží je mezi vámi!" (Lk
17,20b.21). Těmito Ježíšovými slovy jsme vedeni mimo náš vnímaný lineární čas,
který je jen jakýmsi nedokonalým průmětem nás přesahujícího Božího času. Boží
realitu nejsme s to pochopit. Víme však, že úžasná, jak svědčí apoštol Pavel ve
svém prvním listu do Korintu: "Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani
člověku na mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují" (1Kor 2,9).
Jiří Nečas
Pro Evangelický
týdeník Kostnické jiskry, odesláno 13/11/2013
Podle toho, kdy by článek byl uveřejněn,
lze pozměnit první větu:
Při nedávno proběhnuvší změně letopočtu
jsme si zřetelně uvědomili plynutí času.
S blížícím se koncem roku a začátkem roku
nového si více než jindy uvědomujeme plynutí času.