Co je člověk?

 

Vstup: Ž.8.5-10

(Kral.:) Co jest člověk, že jsi naň pamětliv, a syn člověka, že jej navštěvuješ? Nebo učinil jsi ho málo menšího andělů, slávou a ctí korunoval jsi jej. Pánem jsi ho učinil nad dílem rukou svých, všecko jsi podložil pod nohy jeho: Ovce i voly všecky, také i zvěř polní, Ptactvo nebeské, i ryby mořské, a cožkoli chodí stezkami mořskými. Hospodine Pane náš, jak důstojné jest jméno tvé na vší zemi!

 

SZ: Gn.1.26-31

I řekl Bůh: "Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi." Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. A Bůh jim požehnal a řekl jim: "Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe." Bůh také řekl: "Hle, dal jsem vám na celé zemi každou bylinu nesoucí semena i každý strom, na němž rostou plody se semeny. To budete mít za pokrm. Veškeré zemské zvěři i všemu nebeskému ptactvu a všemu, co se plazí po zemi, v čem je živá duše, dal jsem za pokrm veškerou zelenou bylinu." A stalo se tak. Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Byl večer a bylo jitro, den šestý.

 

Evangelium: J.15.12-17

(Slova Ježíšova:) To je mé přikázání, abyste se milovali navzájem, jako jsem já miloval vás. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele. Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji. Už vás nenazývám služebníky, protože služebník neví, co činí jeho pán. Nazval jsem vás přáteli, neboť jsem vám dal poznat všechno, co jsem slyšel od svého Otce. Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu. To vám přikazuji, abyste jeden druhého milovali.

 

Závěrečné slovo: Jd 20,21,24,25

Ale vy, milovaní, budujte svůj život na své nejsvatější víře, modlete se v Duchu svatém, uchovávejte se v Boží lásce a očekávejte, že vás milosrdenství našeho Pána Ježíše Krista dovede k věčnému životu. Tomu, který má moc uchránit vás před pádem a dovést vás do své slávy neposkvrněné a šťastné - jedinému Bohu, našemu Spasiteli - jemu buď skrze našeho Pána Ježíše Krista sláva a velebnost, vláda i moc přede všemi věky, nyní i po všechny věky. Amen.

 

 

Písně:

504 Tak, jakýž jsem

391 Pane, jenž's mne koupil sobě

571 Ó pracuj

426 Tvá, Pane Kriste, věc

559 Ó ujmi ruku moji

 

●●●

 

Děkujeme Ti, Otče náš, že můžeme i dnes, na sklonku prázdnin (Jarov 26.8.2012), být ve shromáždění Tvé církve, společně se modlit, společně se zamýšlet nad poselstvím Písma, společně Tě chválit. Děkujeme Ti, že jsme součástí Tvého krásného stvořitelského díla, v němž máme své poslání, své úkoly. Prosíme Tě, aby nás vědomí odpovědnosti ve stvoření a za stvoření provázelo našimi životy, naším každodenním rozhodováním. Prosíme Tě, aby toto vědomí bylo provázeno pokorou. Prosíme Tě o pevnou víru, o hluboce prožívanou lásku k Tobě a o odpouštějící lásku k bližním, prosíme Tě, aby naše životy provázela naděje opřená o slavné Kristovo vítězství nad mocí zla.

Děkujeme Ti za Tvou církev, dnes vnějšně rozdělenou do různých církevních organizací a denominací. Prosíme Tě, aby tato rozmanitost byla obohacením, abychom všichni, kdo se ke Kristu hlásíme, přistupovali k sobě v lásce a ve vzájemném respektu, aby Církev věrohodně a nezkresleně svědčila svému okolí o Tvé lásce, o spasení v Kristu, o smyslu bytí.

Prosíme Tě za všechna křesťanská shromáždění, ať probíhají v rámci kteréhokoli církevního společenství. Prosíme, aby další a další lidé nabývali jistotu Tvé lásky. Očekáváme, Otče, na Tebe. Prosíme Tě, buď svým Duchem i zde mezi námi. Amen.

 

●●●

 

Otázku CO JE ČLOVĚK? si asi aspoň někdy klade každý z nás. Odpověď na ni nacházíme v Písmu. Nikoli však odpověď, která by se vešla do jedné či několika vět, nýbrž odpověď, kterou je třeba zažít a nechat proniknout do hloubky osobnosti. A přispívají k ní i na začátku čtená žalmistova slova.

Dnes poznáváme svět jako hluboce provázaný systém. Jeho složky nelze uvažovat odděleně, všecko nějak souvisí se vším. Žalmista zcela moderním způsobem uvažuje o nejrůznějších vazbách člověka, a to jak ve světě, k dalším součástem stvoření, tak i mimo ně, tedy vzhůru, k samému Stvořiteli. Z jeho slov k nám zní vyjádření hierarchie: Bůh je vysoko nad člověkem, člověk je vysoko nad ostatním stvořením. První z těchto postřehů nebudí žádné rozpaky, ale ¿člověkova nadřazenost?  ¿Opravdu je člověk nad ostatním stvořením? Co žalmista myslí tím, když píše: "Učinil jsi ho málo menšího andělů, slávou a ctí korunoval jsi ho. Pánem jsi ho učinil nad dílem rukou svých, všecko jsi podložil pod nohy jeho."

Pamatujme na to, že čtenáři žalmu, tedy adresáty žalmistových slov, jsou lidé, tedy: jsme my lidé. Hovoří k nám, lidem. Nám je svěřena možnost poznávat stvoření, uvědomovat si svět s nejrozmanitějšími souvislostmi, uvědomovat si druhé lidi i přírodu. Tento dar poznání, či spíše poznávání, nejen můžeme, nýbrž dokonce máme užívat pro obecné dobro v nejširším smyslu slova.

¿Jaká je však dnes skutečná role člověka ve stvoření? Mnohé problémy se stavem a vývojem životního prostředí jsou důsledkem lidské činnosti, a - můžeme říci - lidské bezohlednosti, chamtivosti a hlouposti, tedy projevujících se a viditelně převládajících lidských vlastností. Tato skutečnost vede některé radikální ochránce přírody k názoru, že člověk je na planetě Zemi v podstatě škodnou, a tak že by pro svět bylo lépe, kdyby lidé nebyli.

Písmo svědčí o tom, že člověk byl stvořen k Božímu obrazu. ¿Je s touto skutečností slučitelná představa člověka jako škodné? Jako samozřejmá se nabízí odpověď, že nikoli. Jenže: 3. kapitola Geneze popisuje vstup hříchu na scénu. Člověk zhřešil a hřeší. Svému poslání být Božím obrazem se zpronevěřil. Vzniká napětí mezi oním původním posláním člověka a realitou hříchu. Napětí volby mezi dobrem a zlem se vine lidskými dějinami. Známá jsou Jozuova slova: "Vyberte si dnes, komu budete sloužit. Já a můj dům však budeme sloužit Hospodinu." - Žalmista v čteném textu připomíná, že Bůh člověka pro jeho hřích nezavrhl. Rafinovanost zla spočívá v tom, že někdy není jasné, co je dobré a co špatné. Šalomounova moudrost se projevila i v tom, že na Hospodinovu výzvu: "Žádej, co ti mám dát" odpovídá "Kéž bys tedy dal svému služebníku srdce vnímavé, aby mohl soudit tvůj lid a dovedl rozlišovat mezi dobrem a zlem." A Písmo dodává: Hospodinu se líbilo, že Šalomoun žádal právě o to.

Člověk stvořený k Božímu obrazu se dostal do zajetí hříchu. Avšak Bůh, Tvůrce všeho dobrého, zasáhl. Poslal na svět Ježíše Krista, aby z něj břemeno hříchu sňal. Lidem ponechal svobodnou vůli. Každý se může rozhodnout, zda nabízené vysvobození přijme. To znamená návrat k původnímu poslání. Připomíná nám to dnešní evangelium. Člověk, který je s Kristem, který žije v Boží blízkosti, miluje. Miluje Boha, miluje lidi. Záleží mu na celém Božím díle, a proto je nekazí a neničí. Záleží mu na druhých lidech, a proto se s nimi chce sdílet, a nikoli žít na jejich úkor. Ví, že má být solí Země, že má být světlem světa. Ví, že má na světě svou úlohu v rámci harmonického a hluboce provázaného celku Božího stvořitelského díla, a že to není jen nějaká pasivní role, nýbrž že se má pro ně angažovat, že je má spoludotvářet, že má šířit dobro, pravdu, lásku, že má šířit evangelium - radostné poselství o záchraně, o smyslu lidského bytí, který se uskutečňuje v Kristu. ● Člověk plně vězící v zajetí hříchu může být onou škodnou. Avšak ten, kdo přijal Bohem v Kristu nabízené vysvobození od hříchu, vědomě šíří dobro a své okolí pozitivně spoluutváří či spoludotváří.

Jak už jsme si připomněli, je nám lidem svěřena možnost poznávat stvoření a uvědomovat si svět s jeho nejrozmanitějšími souvislostmi, uvědomovat si druhé lidi i přírodu. Můžeme své okolí v dobrém ovlivňovat. Nikoli pýcha a stavění se na vysoké místo v hierarchii stvoření, nýbrž vzácná možnost zapojit se do krásného a vznešeného Božího díla ● je smyslem žalmistových slov: Co je člověk, že na něho pamatuješ, co je lidský tvor, že o něho pečuješ? O málo nižším než Boha jsi ho stvořil, slávou a ctí jsi ho korunoval, nad dílem svých rukou jsi mu vládu svěřil, k jeho nohám jsi složil vše. Hospodine, Pane náš, jak vznešené je tvoje jméno po vší zemi!

Díky Kristově oběti se pravé poslání člověka - život k Božímu obrazu - stává opět dosažitelným. Pravé lidství znamená jít za Kristem, přijmout ho jako Pána a Spasitele, věřit Jeho slovům. Projevuje se hledáním a konáním dobra, činěním Boží vůle. Pak člověk není ve stvoření škodnou, nýbrž je jeho důležitou součástí, podílející se na jeho kráse a harmonickém rozvíjení. Vždyť právě k tomu vás Bůh povolal! Sám Kristus trpěl za vás, a tak vám dal příklad, abyste šli v jeho šlépějích: "On se nikdy nedopustil hříchu a v ústech neměl žádnou lest," píše apoštol Petr (1.Pt.2.21,22 (B21)). V následování Krista, projevujícím se konáním dobra, tak spočívá opravdové lidství.

 

Děkujeme Ti, Pane Ježíši Kriste, za Tvé evangelium, za světlo, které září do temnoty současného světa a lidského počínání v něm. Děkujeme Ti, že jsi přišel na svět, abys jej zachránil od důsledků našeho lidského hříchu, že jsi vzal jeho tíhu na sebe, že díky Tobě staré věci pominuly a vše se stává novým. Prosíme Tě o odvahu víry, abychom se v životech, ve svém myšlení i jednání nechali Tebou vést a plně spoléhali na Tebe. Amen.

 

●●●

 

Děkujeme Ti, Otče náš, za ujištění, že Tobě na Tvém stvoření záleží, že Ti záleží na nás, lidech, že záleží i na našich modlitbách. V tomto vědomí před Tvou tváří myslíme na svět, na náš pozemský domov, na vztahy v něm, na vztahy mezi lidmi i na vztahy nás lidí k celé přírodě, neživé i živé. Prosíme Tě za ducha vzájemnosti a spolupráce, prosíme Tě, ulamuj hroty nenávisti a napětí na všech úrovních - mezi státy a národy, mezi skupinami lidí, mezi sousedy, v rodinách. Prosíme Tě o Tvůj mír, aby naplňoval svět.

Myslíme před Tebou na zarmoucené, osamělé, nemocné. Prosíme Tě za ty, kdo jsou v těžkých životních situacích, za lidi bez domova, bez zaměstnání. Prosíme Tě za ty, jimž se nedostává lásky. Prosíme Tě za všechny, kdo nepoznali Tvou odpouštějící a osvobozující lásku.

Prosíme Tě za šíření evangelia. Prosíme Tě, žehnej všem dobrým snahám.

Otče náš ...