21.8.2016(1968-2016)

 

Vstupní slovo: 1.Tm.6.10-12

Láska k penězům je totiž kořenem všeho zla; v honbě za nimi někteří zbloudili z cesty víry a sami si způsobili nesčetná muka. Ty ale jako Boží člověk od takových věcí utíkej a následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost a mírnost. Bojuj ten dobrý boj víry. Chop se věčného života, k němuž jsi povolán a k němuž ses přihlásil jasným vyznáním před mnoha svědky.

 

Čtení: Ef.6.10-18a

Posilněte se v Pánu a v jeho nesmírné moci. Oblečte si celou Boží zbroj, abyste se mohli postavit ďáblovým úkladům. Náš zápas totiž není proti krvi a tělu, ale proti vládám, mocnostem a světovládcům přítomné temnoty, proti duchovním silám zla v nebeských sférách. Vezměte si celou Boží zbroj, abyste ve zlý den mohli odolat, všechno splnit a zůstat stát. Stůjte přepásáni na bedrech pravdou, oblečeni pancířem spravedlnosti a obuti připraveností kázat evangelium pokoje. Nadto vždy třímejte štít víry, jímž budete moci uhasit všechny ohnivé šípy toho zlého. Vezměte si také přilbu spasení a meč Ducha, jímž je Boží slovo. Za všech okolností se modlete v Duchu; proto vždy vytrvale bděte.

 

Text:  Mt.6.24

Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Buď totiž bude jednoho nenávidět a druhého milovat, nebo se bude toho jednoho držet a tím druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.

 

Závěrečné slovo: Ef 3.14-19, Nu.6.24-26

Proto klekám na kolena před Otcem, jehož jméno nese veškerá rodina na nebi i na zemi. Kéž vás jeho Duch podle bohatství jeho slávy posilní ve vašem nitru. Kéž Kristus přebývá skrze víru ve vašich srdcích! Kéž jste zakořeněni a ukotveni v lásce, abyste spolu se všemi svatými mohli postihnout, jaká je šířka, délka, výška i hloubka, a poznat Kristovu lásku přesahující chápání, abyste byli naplněni do veškeré plnosti Boží.

 

Písně:

171 Buď Pánu čest (3)

378 Bože, jenž jsi v nebesích (3)

426 Tvá, Pane Kriste, věc (3)

427 Pro Krista v boj (3)

489 Tvé požehnání (1)

 

Děkujeme Ti, Otče náš, za dnešní den, za možnost být ve shromáždění Tvé církve. Dnešní datum nám připomíná otřesné události před 48 lety a vede k zamyšlení nad našimi novodobými dějinami. Uvědomujeme si, že i jejich prostřednictvím k nám lidem hovoříš. Připomínáme si, že my lidé nemáme být pasivními články ve světě, který Ty jsi stvořil, a vyznáváme, že tomuto poslání zůstáváme mnoho dlužni. Děkujeme Ti, že přes naše lidská selhání Ty jsi a zůstáváš Pánem celého stvoření a při tom jsi milujícím Otcem, jemuž na celém Tvém díle, na jednom každém z nás velice záleží.  Děkujeme Ti za evangelium, za radostné poselství o smyslu bytí, o záchraně z moci zla, o konečném Kristově vítězství. Prosíme Tě, aby tato úžasná zpráva naplňovala celý svět, zmítaný terorismem, lží a násilím.

Děkujeme Ti za církev, za její působení. Prosíme Tě pro ni o Tvé požehnání. Prosíme Tě za všechna církevní shromáždění, za všechny bohoslužby. Prosíme Tě, aby byly místem otevřeným a přitažlivým i pro ty, kdo stojí vně, kdo Tvou odpouštějící lásku dosud nepoznali. Prosíme Tě, buď svým svatým duchem i zde, mezi námi.

Amen

Dnes je 21. srpna. Nevím, jak moc komu dnes toto datum připomíná temný den naší historie, 21. srpen 1968. Já patřím ke generaci, která politické uvolňování v šedesátých letech prožívala v období rozmachu tvůrčích sil. Byl jsem tehdy posluchačem pražské matematicko-fyzikální fakulty. Mezi kolegy na předním místě tehdy bylo hledání odpovědi na otázku, jak vykonat co nejvíce dobrého, jak být co nejužitečnější pro celek, pro druhé lidi, pro společnost, a to bez myšlenky na nějaký osobní finanční zisk. To je dnes něco sotva představitelného. A k dokreslení atmosféry doby před srpnem 1968 si dovolím ještě vzpomenout na svou červnovou zkoušku z marxistické filozofie. Měl jsem pohovořit o prologu k Janovu evangeliu.

O prázdninách 1968 mi bylo ponejprv (a na dlouhou dobu i naposled) umožněno vycestovat na západ. Při zpáteční cestě jsem 20. srpna večer opustil Britské království. Celní kontrolorka ve francouzském Dunkerque byla na většinu cestujících přísná a nepříjemná, ale s Čechoslováky jednala jak v rukavičkách. Vysvětloval jsem si to jejím obdivem k naší rodící se demokracii. Ona však v tu chvíli věděla něco, co jsme my cestující nevěděli. Bylo časně ráno 21. srpna. - Prožil jsem pak hezké chvíle v Paříži, až jsem si všimnul obrázků na titulní straně večerníku - Praha s tanky. A už se začaly objevovat na ulicích i křídou psané informace o podvečerní protisovětské demonstraci, která se nakonec stala manifestací před československou ambasádou. Během ní, při zpěvu Kuzmányovy písně Kto za pravdu horí, kterou jsem znal z našich tehdy používaných evangelických zpěvníků, jsem si s ostatními účastníky uvědomoval, že vojenská síla je sice hrozná, nicméně jsou tu vyšší hodnoty, na něž ani ty nejodpornější tanky nestačí. Síla ducha je mocnější než síla zbraní.

Pomalu, ale jistě nastoupilo u nás období normalizace. Po naší zemi byla rozmístěna sovětská vojska, připomínající povinnost poslouchat velkého východního souseda. Nesvoboda v období normalizace měla jiné rysy než ta z 50. letech, nicméně svobodný rozvoj lidství byl dušen a pošlapáván. Uplynulo 21 let a dočkali jsme se listopadu 1989. Došlo ke změnám, na něž jsme si v osmašedesátém ani netroufali pomyslet. Ale ....    Nedopadlo to vlastně obdobně? Roli sovětských tanků nahradila všudypřítomná vláda mamonu, tedy peněz, materiálního bohatství. Z rozhodování vypadla etika, všude rozhoduje peněžní zisk.  Když při výuce na VŠE probírám výpočet maxim a minim, zmiňuji, že maximalizovat užitek a minimalizovat ztráty je úlohou pro ekonomy velice důležitou, avšak je žádoucí do výsledku zahrnout i nepeněžní faktory, jako dopad na druhé lidi, na přírodu, na životní prostředí... Studenti 1. ročníku to se zájmem a pochopením poslouchají, ale obávám se, že až přijdou do současné drsné ekonomické praxe, pohltí je dnešní představa, že to, co není vyjádřitelné penězi, jakoby ani neexistovalo. ● Svobodný rozvoj lidství je opět dušen a pošlapáván, už však ne komunistickou ideologií, nýbrž ideologií peněz, materiálního zisku a sobectví.

● ● ●

Biblický text, který zazněl jako vstupní slovo, je v Českém ekumenickém překladu rozdělen do dvou oddílů, čímž se z něho poněkud vytrácí to, jak Pavlova výzva k boji víry úzce souvisí s varováním před láskou k penězům.

Kult peněz v dnešní době nabývá úděsných rozměrů. Historická zkušenost více než 40 let po druhé světové válce ve většině lidí vypěstovala představu, že moc zla je reprezentována komunismem. Jenže on ten Zlý, Svůdce, Ďábel, je rafinovaný a dnes působí jinak než za komunismu. Velice aktuální je Ježíšovo varování před službou majetku, službou penězům, které jsme si připomněli před kázáním. A konec konců víme, jak z mnoha oddaných služebníků ● v minulosti vládnoucího komunismu se stali ještě oddanější služebníci dnes vládnoucího Mamonu.

Je zřejmé, že penězům se v našem světě nelze vyhnout. A jako prostředek ekonomické směny jsou užitečné. Měly by sloužit k regulaci ekonomických procesů a k vyjadřování ekonomické reality. Žel, ony pozitivní role plní stále méně a hůře ● a stávají se prostředkem spekulací a moci a předmětem kultu. ● ¿Kde však je hranice mezi užíváním peněz v jejich původní, pozitivní roli, a službou penězům, která může přerůst v kult? ● Využitím různých nabízených slev lze ušetřit a ušetřené peníze věnovat nějakému dobrému účelu. Ale sledování slev a různých takzvaně výhodných nabídek klade nároky na čas, a pak už nejen na čas, ale stává se zálibou. vášní, začíná pohlcovat lidskou osobnost. ● Může být zajímavé zkusit porovnat čas trávený nad Písmem s časem věnovaným různým nákupním nabídkám, ať již v papírové nebo v elektronické formě.

Vláda peněz - mamonu a kapitálu stále sílí. Proces globalizace stále probíhá. A jeho nejmocnějším nositelem jsou peníze. Ježíšova slova čtená před kázáním odkrývají, co to znamená. Svět nepotřebuje mamon, svět potřebuje evangelium - lásku, pokoj, spravedlnost, smíření. Navzdory neradostné současné politické situaci platí, že Kristus je vítězem. Zda se tato slavná skutečnost promítne i do současného světa, záleží na Církvi, na nás křesťanech, na naší víře, na naší věrnosti, na našich modlitbách. Pak se může stát normálním a běžným i hledání odpovědi na onu otázku, která nám tehdejším posluchačům MFF ležela na srdci za politického jara 1968 - jak vykonat co nejvíce dobrého, jak být co nejužitečnější pro celek, pro celé Boží stvoření, a to bez myšlenky na nějaký osobní finanční zisk.

Hodně se dnes mluví o mezináboženském dialogu. Zvlášť při probíhající globalizaci je dobrý a potřebný. Ale aby byl smysluplný, musí u křesťana vycházet z osobní víry v Krista. Snahy o jakousi religionistickou objektivitu či nestrannost, při níž je křesťanství chápáno jako jedno z náboženství, vedou k vyprázdnění víry. Apoštol Pavel vyznává: Nestydím se za evangelium; je to moc Boží ke spasení pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale také pro Řeka (Řím.1.16) - rozumějme, pro toho, kdo není etnický Žid. Křesťanství znamená přijmout a následovat Krista. Svět propadající kultu mamonu potřebuje pokání, potřebuje změnu. Svět potřebuje opravdové Kristovy následovníky, kteří mají být hybnou silou této změny. Ježíš Kristus - Beránek Boží, který snímá hřích světa, je naděje pro svět. On je jediná naděje pro svět.  On vede k pravému naplnění životů. On je Cesta, Pravda i Život.

 

Děkujeme Ti, Otče náš, za poselství evangelia a prosíme Tě za jeho šíření. Prosíme Tě, aby oslovovalo naše kamarády, přátele, kolegy, žáky a studenty, sousedy a další lidi, s nimiž přicházíme do styku. Prosíme Tě, aby zaznívalo celým světem, až do nejzazších koutů lidské existence. Prosíme Tě, aby se šířil duch lásky, odpouštění, tolerance, nenásilí, pokoje.

Prosíme Tě za další cestu našeho národa dějinami. Prosíme Tě, zbavuj naši civilizaci zaslepenosti penězi a materiálními zisky; otvírej oči k životní vertikále, vzhůru, k věčným hodnotám.

Prosíme za nemocné, za zarmoucené, za opuštěné, za hladovějící, za bezradné. Prosíme Tě za lidi bez domova a bez zaměstnání. Prosíme Tě za lidi bez životní perspektivy.

Prosíme Tě, ulamuj hroty násilí a nenávisti. Prosíme za šíření evangelia, v němž je jediná skutečná naděje pro svět.

Očekáváme, Otče, na Tebe.

Otče náš, ...

 

 

Pro bohoslužby ČCE Praha Jarov 21/08/2011,

Upraveno pro bohoslužby ČCE Libčice na. Vlt. 21/08/2016;

Poslední úprava 21/08/2016