Životní potřeba a
umělecký požitek
140 let od
narození Josipa Plemelje
Prožívám
přechod od aktivního života do období stáří, který je přirozenou součástí
lidského života. Vděčen za to, že ještě mohu na částečný úvazek učit a i za to,
že nemusím pracovat plnoúvazkově a mohu užívat
důchod, se snažím čas co nejsmysluplněji strávit. Patří k tomu i chvíle trávené
s vnoučaty, patří k tomu i vzpomínání a bilancování. Na svět jsem přišel v
posledním půlroce druhé světové války, a tak jsem zažil různé proměny politického
a společenského klimatu. Po značnou část mého života bylo velice obtížné vyjet
do ciziny, s výjimkou některých zemí, jejichž množina se také poněkud měnila. A
tak cesta do tehdejší Jugoslávie, kterou jsme s manželkou podnikli ještě
poslední prázdniny "za bezdětna", byla
něčím opravdu mimořádným, bohatým na nejrozmanitější zážitky, něčím, na co se
nezapomíná. Většinu času jsme trávili ve Slovinsku. Úžasná příroda - hory,
jezera, moře, starobylá i moderní města, styl života v jiném socialismu, než
byl ten český, to vše se vrývalo do našich myslí. A mezi všemi těmi dojmy byl
jeden zcela jedinečný. Při procházce v těsné blízkosti Bledského jezera jsme
náhodně narazili na pomník, který nás oba hned zaujal - na první pohled jsme si
na něm všimli vytesaných znaků integrálu. Jméno Josipa
Plemelje (11.12.1873 Grad
na Bledu - 22.5.1967 Lublaň) mi díky tomu, že jsem v
té době připravoval v SNTL-Nakladatelství technické literatury k vydání
dvoudílnou encyklopedii Aplikovaná matematiky, nebylo neznámé. A do pomníku
tohoto významného slovinského matematika, prvního rektora Lublaňské university,
byla slovinsky vytesána slova, která po překladu do češtiny znějí: "Matematika
je mi životní potřebou a uměleckým požitkem". Letopočty na pomníku
ukazují, že šlo o plně završený život, a tak jsme spokojeně prožívali radostný
souzvuk s životním vyznáním tohoto velkého slovinského (a tedy slovanského)
matematika. A byť nikoli jako tvůrčí matematik, nýbrž jen jako učitel a
popularizátor matematiky, se k těmto jeho slovům plně hlásím a rád bych jim v
následujících řádcích ze své (subjektivní) pozice věnoval trochu pozornosti.
Pochopitelně
se hned nabízí přirozená, avšak obtížně odpověditelná
otázka, co je to vlastně potřeba. Často považujeme za potřebné věci, které ve
skutečnosti nepotřebujeme, ať už jde o auto, které může znamenat více starostí
než užitku, či třeba o knihy, jež považujeme za důležité, avšak na něž sáhneme
nanejvýš při úklidu knihovny. Mnohé z toho, co v pravém slova smyslu k životu
nepotřebujeme, však život zpříjemňuje a obohacuje. A to člověk potřebuje.
Lidský život rozhodně znamená více než pouhé přežívání. Při takovýchto úvahách
si uvědomíme, jak potřebujeme druhé lidi, přátelství, lásku... Zkrátka naše
životní potřeby se netýkají jen věcí, nýbrž jejich svět přesahují a směřují -
jak by řekl Václav Havel - do vertikální dimenze. Plný lidský život se do
materiálního světa nevejde, a pokud se někdo snaží jej tam vtěsnat, tak jej
ochuzuje a ořezává. Velice sofistikovaným způsobem se o to snažili v 19.
století K. Marx s F. Engelsem; i když našli mnohé stoupence a následovníky,
jejich snaha nemohla vést k dobrému cíli, protože stavěla na redukované
představě člověka. Mnohé lidské prožitky překračují hranice smysly poznatelného
světa. Člověk k plnému životu tyto prožitky a zkušenosti potřebuje. Potřebuje
lásku, potřebuje přátelství. Potřebuje rozšířit svůj životní prostor za hranice
rozumově smyslového poznání.
K
tomu vede především náboženská víra. Považuji ji za nesmírně důležitou. Nicméně
transcedence materiálna není jen její záležitostí. Za jeho hranice vede i
racionální cesta, a tou je matematika. Existují různé pohledy na její podstatu.
Svého času rozšířený formalismus její zmíněnou vznešenou roli více méně odmítá,
avšak v druhé čtvrtině minulého století velký brněnský rodák Kurt Gödel ukázal, že už na aritmetiku přirozených čísel
formalismus nestačí. I když se to zpravidla příliš nahlas neříká, matematiku
nejlépe postihuje matematický platonismus, přijímající čísla (a další matematické
objekty) jako objektivně existující.[1]
Lidské
poznání stále roste a dnes se běžně vyjadřuje v digitalizované formě. Všechno
lidské sdělitelné vědění se tak považuje za vyjádřitelné pomocí posloupností
nul a jedniček, jež můžeme chápat jako dvojkově zapsaná přirozená čísla. Tedy
naše poznání "se vejde" do spočetné množiny. A při tom nespočetná
množina reálných čísel je nedílnou součástí matematiky. Bez ní bychom neměli
limity, integrály, momenty náhodných veličin, bez ní si nedovedeme představit
matematizaci fyzikálních věd atd. Množina všech reálných čísel podle
matematického platonismu objektivně existuje, projevuje se, avšak za celou svou
historii lidstvo "sáhne" jen na její spočetnou podmnožinu, tedy
podmnožinu míry 0.[2]
Matematika
je cestou za hranice materiální reality. Umožňuje s údivem vnímat svět, který
nás přesahuje. Je úžasným prostorem pro poznávání, pro rozumovou činnost. Avšak
nejen to. Matematika celou svou strukturou se dotýká i mimorozumového vnímání a
zažívání skutečnosti, inspiruje k uměleckému prožívání. Rozumové a umělecké se
v matematice prolíná.[3]
Ten, kdo se ve světě matematiky projevuje, ví, co jsou krásné důkazy či
elegantní výpočetní postupy. Pojem symetrie v matematice je daleko bohatší než
v materiálním světě. Slova vytesaná do Plemeljova
pomníku bohatství, krásu a hloubku matematiky stručně, avšak skvěle vystihují.
Jak s
tímto pohledem na matematiku koresponduje současná praxe na našich školách? Na
VŠE máme jednosemestrální kurs. Do této tristní skutečnosti hovoří známý Plemeljův výrok "Inženýr, který nezná matematiku,
ji nepotřebuje. Ale ten, který ji zná, ji hojně využívá." I v
praxi si lze neuvědomovat, jaké matematika znamená profesní obohacení, a
existovat (či "přežívat") bez ní. Současné curriculum
na VŠE o ni studenty v podstatě připravuje. V praxi si pak běžně neuvědomují,
že jim chybí. Celá společnost by však byla mnohem bohatší, kdyby si více lidí
uvědomovalo potřebu vykročení za hranice materiálna a prožívalo krásu a
bohatství fyzickou realitu transcendujícího světa matematiky, nechalo jím
ovlivnit své myšlení a aplikovalo je i na svou běžnou životní i profesní praxi.
Představa, že všeobecně formační úloha patří střední škole a na vysokou školu
již nepatří, neobstojí. Způsob vnímání jsoucna a přijímání materiálních i
nemateriálních hodnot se mění i po dosažení plnoletosti. A "plemeljovské" prožívání matematiky vyžaduje určitou
osobní zralost.
Josip Plemelj je
nám, Čechům, jako příslušník jednoho ze slovanských národů z rakousko-uherského
Předlitavska (tedy z "Rakouska") blízký.[4] Jeho odkaz o
kráse matematiky, vytesaný do pomníku uprostřed krásné bledské přírody, je
oslovující. 140. výročí tohoto velkého syna slovinského národa nám jej znovu
připomíná. Matematika není náhradou víry, ale i ona přispívá k osvobození
člověka z těsného prostoru zkušenostně rozumového poznání a dává nahlédnout do
harmonického, materiální svět překračujícího světa idejí.
Jiří Nečas
Literatura
Barrow, J.D.: Pí na nebesích. Praha, MF
(Kolumbus) 2002
Davis, P.J. – Hersch:
R.: The Mathematical experience. Boston, Birkenhäuser
1981
http://en.wikipedia.org/wiki/Josip_Plemelj
Praha, duben 2013
Psáno pro případnou
nabídku Mundu Symboliku. popř. Envigogice
[1] Nejde o výsledek nějakého výzkumu
mezi matematiky, nýbrž jen o autorovu dlouholetou zkušenost.
[2] Jde zde o volné filozofické úvahy
nad matematikou, nikoli o matematiku samu.
[3] Svým způsobem obdobná situace se
může projevovat ve vztahu člověka k přírodě, k životnímu prostředí. Onen
složitý komplikovaně provázaný systém přírody (včetně člověka) zaslouží jak
racionální vnímání spojené s odpovědným výzkumem, tak i vnímání iracionální,
spojené s údivem a uměleckým prožíváním.
[4] Lublaň s Prahou sbližuje i krásná
architektonická stopa Josipa Plečnika.